Τι επηρεάζει τον ύπνο ενός ατόμου; – 17 πράγματα που απαγάγουν τον ύπνο

Χωρίς ύπνο, η υγεία σας – ψυχική και σωματική – καθώς και η ικανότητά σας να εστιάζετε γρήγορα και για μεγάλο χρονικό διάστημα υποφέρουν σοβαρά. Πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι όταν κοιμάστε λιγότερο από οκτώ ώρες την ημέρα, είναι πιο πιθανό να αντιμετωπίσετε άγχος και να υποφέρετε από συχνή κατάθλιψη. Προφανώς, χωρίς αρκετή ξεκούραση, κανένας από εμάς δεν μπορεί να απολαύσει πλήρως τη ζωή..

Υπάρχουν αρκετοί αποδεδειγμένοι και αληθινοί τρόποι για να απολαύσετε έναν υψηλής ποιότητας και άνετο ύπνο. Για παράδειγμα, δεν πρέπει να χρησιμοποιείτε καφεΐνη μετά από μια συγκεκριμένη ώρα ή να συνεχίζετε να εργάζεστε gadgets στο υπνοδωμάτιο. Υπάρχουν όμως και παράγοντες που χαλούν τις πολύτιμες ώρες του ύπνου σας, ακόμη και όταν δεν το περιμένετε καθόλου. Διαβάστε παρακάτω για μερικούς από τους πιο μυστικούς σαμποτέρ του ύπνου σας. Από το φεγγάρι στην οικογενειακή κατάσταση και τι επηρεάζει τον ύπνο ενός ατόμου?

1. Ηλικία

τι επηρεάζει τον ύπνο

Μια ανασκόπηση της επιστημονικής βιβλιογραφίας από το ιατρικό περιοδικό Neuron έδειξε ότι οι επιστήμονες πιστεύουν ότι όταν ένα άτομο μεγαλώνει, τα μέρη του εγκεφάλου που λειτουργούν με τη ρύθμιση του ύπνου στην πραγματικότητα έρχονται σε αργή αποσύνθεση. Αυτό προκαλεί μείωση του ωφέλιμου ύπνου αργών κυμάτων. Τέτοιες αλλαγές με ένα όνειρο μπορούν να ξεκινήσουν με εσάς και τα αγαπημένα σας πρόσωπα νωρίτερα από ό, τι νομίζετε: απλώς γιορτάστε την 35η επέτειο.

2. Γενετική

τι επηρεάζει τον ύπνο

Εάν έχετε την τάση να κοιμηθείτε αργά, αυτό μπορεί να οφείλεται σε μετάλλαξη στα γονίδιά σας. Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Rockefeller στη Νέα Υόρκη εξέτασαν ένα γονίδιο που ονομάζεται «CRY1». Βοηθά στον έλεγχο των κιρκαδικών ρυθμών μας και καθορίζει το αίσθημα κόπωσης. Τα άτομα που υπόκεινται σε αλλαγές CRY1 έχουν μεγαλύτερο κύκλο κιρκαδίας από άλλους, οπότε μένουν ξύπνιοι για μεγάλο χρονικό διάστημα..

3. Σεξ 

τι επηρεάζει τον ύπνο

Μελέτες του νευρολόγου Jim Horne δείχνουν ότι οι γυναίκες πρέπει να παραμείνουν περισσότερο στο Morpheus από τους άνδρες, λόγω πιο σύνθετων διαδικασιών που συμβαίνουν στον εγκέφαλό τους κατά τη διάρκεια του ύπνου. Οι γυναίκες τείνουν να κοιμούνται 15-20 λεπτά περισσότερο από το δυνατότερο σεξ, ειδικά όταν πρόκειται για κορίτσια κάτω των 45 ετών.

4. Επάγγελμα

τι επηρεάζει τον ύπνο

Τι επηρεάζει τον ύπνο ενός ατόμου; – Φυσικά, ένα επάγγελμα. Οι άνθρωποι που εργάζονται σε βάρδιες – γιατροί, πυροσβέστες, μπάρμαν – αρχίζουν να κοιμούνται σύμφωνα με ένα πρόγραμμα, αλλιώς θα απωθούνται εξαιτίας ενός ακατάλληλου προγράμματος. Υπάρχουν όμως επαγγέλματα σε ορισμένες βιομηχανίες από τις οποίες δεν περιμένετε σύγκρουση με το πρόβλημα του ύπνου. Μια πρόσφατη μελέτη του CDC (Ομοσπονδιακή Υπηρεσία του Υπουργείου Υγείας των ΗΠΑ) έδειξε ότι η ομάδα υψηλότερου κινδύνου, όπου υπάρχει ενοχλητικός ύπνος, είναι οι εργαζόμενοι στην επικοινωνία, την εφοδιαστική και τους σιδηροδρόμους.

5. Σαββατοκύριακο 

τι επηρεάζει τον ύπνο

Μετά από μια κουραστική 5-6 ημέρες στη δουλειά, το σώμα σας επιδιώκει φυσικά να χαλαρώσει όσο το δυνατόν περισσότερο. Αλλά ο ύπνος το Σάββατο και την Κυριακή χωρίς όρια μπορεί να είναι επικίνδυνος: οδηγεί σε διαταραχή του ύπνου κατά το υπόλοιπο της εβδομάδας λόγω του χρόνιου συνδρόμου της αλλαγής της ζώνης ώρας (jetlag).

6. Η πατρίδα σας 

τι επηρεάζει τον ύπνο

Μία από τις πιο πρόσφατες μελέτες της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας του Υπουργείου Υγείας των ΗΠΑ ήταν για τις συνήθειες ύπνου ανθρώπων από όλη τη χώρα. Αποδείχθηκε ότι οι κάτοικοι της Νότιας Ντακότας έχουν το καλύτερο ξεκούραση τη νύχτα. Αλλά το πιο δύσκολο είναι να κοιμάσαι στη Χαβάη.

7. Οικογενειακή κατάσταση

τι επηρεάζει τον ύπνο

Η μελέτη CDC εξέτασε επίσης άτομα από διαφορετικούς τομείς ζωής για να μάθει πόσο καλά κοιμούνται οι ερωτηθέντες με διαφορετική κατάσταση. Η παρατήρηση διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι σε μια σχέση κοιμόταν καλύτερα από τους μεμονωμένους. Το εξήντα επτά τοις εκατό των παντρεμένων ατόμων κοιμόταν επτά ώρες ή περισσότερο σε σύγκριση με το 62% των ατόμων που δεν είχαν παντρευτεί καθόλου, και το 56% αυτών που ήταν διαζευγμένοι, διαζευγμένοι ή χήρες.

8. Επίπεδο εκπαίδευσης

τι επηρεάζει τον ύπνο

Το CDC διαπίστωσε επίσης ότι «ο μακροχρόνιος υγιής ύπνος είναι πιο πιθανό να συμβεί μεταξύ των ερωτηθέντων με πτυχίο κολεγίου ή πανεπιστημίου». Αυτό το ποσοστό είναι 71,5% υψηλότερο. Έτσι, αν πετάξετε και γυρίσετε για μεγάλο χρονικό διάστημα τη νύχτα, ίσως αξίζει να εξετάσετε τη δυνατότητα προχωρημένης εκπαίδευσης σε μαθήματα ή απόκτησης πτυχίου.

9. Επιλογή οδοντόκρεμας ή βραδινά ποτά

τι επηρεάζει τον ύπνο

Η μέντα είναι ένας από τους κύριους βοηθούς στη διατήρηση της προσοχής και της συγκέντρωσης. Εάν κοιμάστε ήδη, αλλά πρέπει να παραμείνετε εντός της προθεσμίας, το τσάι μέντας θα είναι μια χρήσιμη λύση για να βοηθηθείτε. Αλλά αν θέλετε να πάρετε καταπραϋντικά ποτά πριν τον ύπνο, χρησιμοποιήστε άλλες συνταγές. Απλώς αποφύγετε τα νέκταρ εσπεριδοειδών που έχουν αποτέλεσμα σαν μέντα. Είναι επίσης πιθανό να έχει νόημα να πάτε στην μπανιέρα για υγιεινές βραδινές περιποιήσεις νωρίτερα από το συνηθισμένο.

10. Η πανσέληνος

τι επηρεάζει τον ύπνο

Ναι, στην πραγματικότητα, αυτό φαίνεται απίστευτο, αλλά ο δορυφόρος της Γης επηρεάζει επίσης την ευημερία μας. Το 2016, πραγματοποιήθηκε μια διεθνής και μεγάλης κλίμακας μελέτη με τη συμμετοχή των Ηνωμένων Πολιτειών, του Καναδά, της Κίνας, της Βραζιλίας και οκτώ άλλων χωρών. Μια μελέτη δεδομένων σχετικά με τον τρόπο ζωής των παιδιών έδειξε, συγκεκριμένα, ότι ο ύπνος των εφήβων (που είναι 5.000 ερωτηθέντες) συχνά διαταράσσεται από ορισμένες φάσεις του φεγγαριού. Ακόμα νωρίτερα, το 2013 στην Ελβετία, διερευνήθηκε η σχέση των σεληνιακών κύκλων και του ύπνου. Αποδείχθηκε επίσης ότι κατά τη διάρκεια της πανσελήνου, οι άνθρωποι κοιμούνται λιγότερο και χειρότερα και είναι ακόμη πιο δύσκολο για αυτούς να κοιμηθούν και να φτάσουν στη φάση REM.

11. Κατάσταση του περιβάλλοντος

τι επηρεάζει τον ύπνο

Ένα έργο του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ πρόσφατα αποκάλυψε μια σχέση μεταξύ της θερμοκρασίας του πλανήτη και των προβλημάτων ύπνου. Πρόσφατες παρατηρήσεις αποκάλυψαν ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση, όπως το διοξείδιο του αζώτου, επηρεάζει την ικανότητά μας να κοιμόμαστε ήσυχα όλη τη νύχτα..

Οι κάτοικοι μεγάλων πόλεων, για παράδειγμα, υπό αυτή την έννοια έχουν τον μέγιστο κίνδυνο εκτός από άλλες πιέσεις που ενυπάρχουν στα θορυβώδη μητροπολιτικά κέντρα. Η ατμοσφαιρική ρύπανση έχει αυξηθεί κατά 8% παγκοσμίως από το 2011, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας που δημοσιεύθηκε πέρυσι..

12. Κατοικίδια

τι επηρεάζει τον ύπνο

Μια μελέτη στην κλινική Mayo βοήθησε να βρει ότι τα οφέλη του ύπνου όταν αφήνετε τον σκύλο να κοιμάται στην κρεβατοκάμαρά σας είναι μόνο όταν το ζώο έχει το δικό του κρεβάτι. Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί συμμετέχοντες στη μελέτη είχαν μεγάλες διαταραχές ύπνου όταν ο σκύλος τους πήδηξε στο στρώμα μαζί τους και τους εμπόδισε να ξεκουραστούν και να χαλαρώσουν..

13. Κλειστές πόρτες και παράθυρα

τι επηρεάζει τον ύπνο

Μπορεί να πιστεύετε ότι μια κλειστή πόρτα εμποδίζει τον εξωτερικό θόρυβο να εισέλθει στο υπνοδωμάτιο από έξω και αποτρέπει τον ενοχλητικό ύπνο σας. Αλλά στην πραγματικότητα αποδεικνύεται ότι είναι το άνοιγμα ενός παραθύρου και μιας πόρτας που μπορούν πραγματικά να μας βοηθήσουν.

Σε μια μελέτη του 2018 που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό InDoor Air στα τέλη Απριλίου, 17 εθελοντές μελετήθηκαν. Ήταν δυνατό να διαπιστωθεί ότι το άνοιγμα παραθύρων και πορτών στο υπνοδωμάτιο πριν πάτε για ύπνο μπορεί να μειώσει το επίπεδο διοξειδίου του άνθρακα στο δωμάτιο, το οποίο επηρεάζει αρνητικά την ποιότητα του ύπνου. Οι ερευνητές έχουν βρει μια σχέση μεταξύ του μικροκλίματος της κρεβατοκάμαράς σας και του βέλτιστου βάθους αποτελεσματικού ύπνου, καθώς και λιγότερο ξύπνημα κατά τη διάρκεια της νύχτας.

14. Το μαξιλάρι σου

τι επηρεάζει τον ύπνο

Εάν τοποθετήσετε το κεφάλι σας σε ένα μαξιλάρι που δεν σας υποστηρίζει αρκετά, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πόνο στο λαιμό, την πλάτη και τους ώμους. Τελικά, αυτό αυξάνει τις δυσκολίες στην αναπνοή, το ροχαλητό και επηρεάζει τη στάση του σώματος κατά τη διάρκεια μιας χαρούμενης ημέρας..

Αν θέλετε να καταλάβετε πόσο περισσότερο θα διαρκέσει το μαξιλάρι σας, δείτε πώς αλλάζει σχήμα όταν χτυπάτε ή πιέζετε το βάρος σας. Εάν το μαξιλάρι δεν αποδεχτεί την πλήρη αρχική του κατάσταση, τότε ήρθε η ώρα να αγοράσετε ένα ανταλλακτικό.

15. το σώμα σας

τι επηρεάζει τον ύπνο

Μια πρόσφατη έρευνα της Women’s Health, της American Sleep Association και της Thrive Global, έδειξε τα ακόλουθα. Το 99% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι προβλήματα με το σώμα, που κυμαίνονται από αλλεργίες έως μυϊκό πόνο, από καούρα έως χαμηλό σάκχαρο στο αίμα, από πείνα έως συχνή μετάβαση στην τουαλέτα, τα ενοχλούν ακόμη και τη νύχτα. Υπάρχουν πάντοτε επιλογές για τη βελτίωση της κατάστασης. Για να κοιμηθείτε καλύτερα και πιο ήρεμοι, μπορείτε να κάνετε πράγματα όπως:

• αντικαταστήστε το στρώμα για να ανακουφίσετε τον πόνο στην πλάτη.

• χρησιμοποιήστε έναν ειδικό οθωμανό για να σηκώσετε την κοιλιά και να αποδυναμώσετε την παλινδρόμηση.

• φάτε μια κουταλιά της σούπας μέλι μισή ώρα πριν από το κρεβάτι για να καταστείλετε την πείνα.

16. Η εργασιακή σας σχέση

τι επηρεάζει τον ύπνο

Όταν επιστρέψετε στο σπίτι, μπορεί να είναι δύσκολο να αποσυνδεθείτε εντελώς από την εργασία, αλλά δεν πρόκειται για πράγματα όπως εναπομένοντες εργασίες και χαλασμένες προθεσμίες. Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη στο Πανεπιστήμιο της Αϊόβα, όταν πήραν συνέντευξη 600 εργαζόμενοι στις ΗΠΑ και την Κίνα, τα ακόλουθα.

Όταν οι άνθρωποι ένιωθαν άσχημα στο γραφείο – ήταν θυμωμένοι, ένιωθαν ένοχοι, αν κάτι πήγε στραβά, κουτσομπολεύουν για κάποιον πίσω από την πλάτη τους – δεν μπορούσαν να κοιμηθούν στο σπίτι, επειδή συνέχισαν να σκέφτονται τους δείκτες στρες και τα προβλήματα της ημέρας και δεν έδωσαν το μυαλό σας να χαλαρώσετε.

17. Οι νευρώνες του εγκεφάλου σας

τι επηρεάζει τον ύπνο

Αυτό δεν είναι απλώς μια ανησυχία που περιστρέφεται στο κεφάλι σας και σας κρατά ξύπνιο τη νύχτα. Αποδείχθηκε ότι η πραγματική φυσική λειτουργία του εγκεφάλου σας μπορεί να διακόψει τον ύπνο σας. Κατά μέσο όρο, οι άνθρωποι μπορούν να ξυπνήσουν περίπου 100 φορές τη νύχτα για 15 δευτερόλεπτα, κάθε πέντε λεπτά περίπου. Εκπονώντας μια μελέτη, ο καθηγητής φυσικής, Ronnie Barcha, υποστηρίζει ότι ο λόγος για τέτοιες νυχτερινές διαταραχές έγκειται στους νευρώνες.


Παρόμοια άρθρα
Βαθμολογήστε το άρθρο
( No ratings yet )
Κοινοποίηση σε φίλους
Συμβουλές για οποιοδήποτε θέμα από ειδικούς
Πρόσθεσε ένα σχόλιο

Κάνοντας κλικ στο κουμπί "Υποβολή σχολίου", αποδέχομαι την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων και αποδέχομαι την πολιτική απορρήτου